Promotie van producten en diensten door online marketing

Een goede contentstrategie, goed doordachte Zoekmachine optimalisatie (SEO) en het optimaal genereren van leads liggen ten grondslag aan een geslaagde online marketing.

Bij online marketing promoot je je producten en diensten via het internet. Je doel is om klanten te trekken, zodat ze jouw producten of diensten af zullen nemen. Als je dit leest zal je meteen begrijpen dat SEO, leadgeneratie, contentstrategie en online marketing verschillende terreinen zijn die elkaar op allerlei punten overlappen. Het een is niet los te zien van het ander. 

Wanneer je dus voorgaande punten goed doordacht hebt, dan zal het logisch zijn dat je daarmee zorgt voor een groeiende markt, waarbij je je communicatie vooral via internet kunt laten verlopen. Een groot voordeel van online marketing is dat het goedkoop is. Met een beperkt budget kan je veel bereiken. Daarbij is het relatief eenvoudig. Je mailings hoeven niet meer gedrukt en fysiek verspreid te worden, maar worden met een druk op de knop naar je complete adressenbestand verstuurd.

Online marketing genereert online reacties. Hierdoor zijn resultaten makkelijk en direct te meten en te analyseren. Wij kunnen ervoor zorgen dat het gedrag van je bezoekers goed inzichtelijk te krijgen is; wie je website bezoekt, welke onderdelen hij bezoekt, hoeveel tijd hij doorbrengt op je website en vooral wat hij afneemt.

Goede online marketing stelt je in staat om personen en bedrijven in je adressenbestanden heel persoonlijk te benaderen. Hierbij speel je in hun (persoonlijke) wensen en interesses.

Zoals eerder gezegd, begint je online marketing met vaststellen van je doelgroep en de boodschap die jij mee wil geven aan deze doelgroep. Daarnaast wil je helder overbrengen wat je doel is: Zoek je meer naamsbekendheid van je bedrijf, van een product dat je aanbiedt, of wil je gebruik maken van een bepaalde periode of actie om producten te verkopen? Het doel van de marketing moet helder zijn. Overdenk daarbij ook vooraf wat het budget van je marketing is. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een goede marketingstrategie extra omzet, inkomsten en winst genereert.

De online omgeving is groot en er komen door de tijd heen steeds meer platforms online waarop het mogelijk is om te adverteren met je bedrijf en producten. Het is belangrijk om goed te blijven monitoren waar je potentiële klanten zich online bevinden. 

Naast een duidelijke en interessante website, waar klanten door goede SEO naartoe worden geleid, is het goed om te onderzoeken of je met je bedrijf baat hebt bij social media marketing. Spreek je met je bedrijf een doelgroep die zich begeeft op Facebook, op Twitter, of meer op TikTok? Dat kan een wereld van verschil uitmaken. Als je op de juiste social media actief bent, genereer je op een heel laagdrempelige manier naamsbekendheid bij je potentiële klanten. Daarbij zijn social media interactief. Je bent snel met de klant in gesprek.