COMMPRO
Nijverheidsweg 6a
3381 LM Giessenburg
t. 0184 - 65 41 27
e. info@commpro.nl

6 SEO tips om uw website beter gevonden te laten worden

Er zijn verschillende mogelijkheden om uw website beter gevonden te laten worden in zoekmachines zoals Google. Maar grofweg bestaat de keuzen uit SEA en SEO.

SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn de betaalde advertenties op Google. U ziet deze zoekresultaten altijd bovenaan de pagina staan en zijn gekenmerkt door het label ‘advertentie’.

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. SEO is het optimaliseren van (mobiele) websites en apps voor mensen die zoekmachines gebruiken.

In dit artikel beschrijven we 10 tips voor laatstgenoemde: SEO (zoekmachine optimalisatie).

1. Hoe komt u erachter wat goede zoektermen zijn?

Voordat u gaat optimaliseren op een zoekterm, is het handig om te weten of er wel echt gezocht wordt op de term die u in gedachten heeft. Als u een verse broodjesservice hebt, wilt u gevonden worden op “broodjesservice”. Maar misschien zijn er veel meer mensen die zoeken op “broodjeswinkel” of “broodjeszaak”.

U kunt hier achter komen door gebruik te maken van de tool Google Zoekwoordenplanner. De Google Zoekwoordenplanner is gratis, maar ook ingewikkeld.

Het kan ook makkelijker: ga naar google.nl en begin daar met het intypen van een zoekterm. U zult dan zien dat Google direct suggesties laat zien. En als u de zoekopdracht hebt uitgevoerd, ziet u onderaan de eerste pagina met zoekresultaten een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten.

Met zowel de suggesties als de gerelateerde zoekopdrachten geeft Google aan op welke termen vaker gezocht wordt, en dit geeft u dus ook een aardig idee van de woorden die u zou kunnen gebruiken voor het optimaliseren van specifieke pagina’s in uw website.

2. Zorg dat de zoekterm in de URL staat

De URL is het adres van een specifieke pagina van uw website. Google vindt het erg prettig als de zoekterm waarop u gevonden wilt worden in de URL staat. Als wij zelf gevonden zouden willen worden op de term “internetbureau”, zouden we dus bijvoorbeeld een pagina kunnen aanmaken met het adres www.commpro.nl/internetbureau.

3. Denk goed na over de ‘page title’

Over het algemeen wordt de ‘page title’ gezien als een belangrijke plaats om trefwoorden in te verwerken. Daarnaast maakt Google termen waarop gezocht wordt vet. Als de zoekterm in uw ‘page title’ staat, zult u op een resultatenpagina van Google dus beter opvallen.

Een paar nuttige tips over het gebruik van de page title:

  • Google laat niet meer dan 70 karakters zien (inclusief spaties) en kapt alles daarna af. Maak de ‘page title’ dus niet langer.
  • Zet uw belangrijkste zoekterm zover mogelijk vooraan.
  • Zet de ‘page title’ niet helemaal vol zoektermen, maar probeer een aantrekkelijke zin te maken waarop mensen willen doorklikken.
  • Zorg dat de ‘page title’ de lading dekt, dus dat de ‘page title’ aansluit bij de inhoud van de pagina.
  • Gebruik niet dezelfde ‘page title’ voor alle pagina’s van de website, maar bedenk voor elke pagina een aparte, relevante ‘page title’.

4. Gebruik de zoektermen in koppen en tussenkoppen op de pagina

In elke tekst, maar zeker op internet, is het belangrijk om gebruik te maken van koppen en tussenkoppen. Het maakt het ‘scannen’ van de tekst makkelijker en mensen vinden daardoor sneller de informatie die ze zoeken. Maar vanuit zoekmachineperspectief is het ook belangrijk. Google is menselijk voorgeprogrammeerd en redeneert dat koppen en subkoppen belangrijke informatie verstrekken over de tekst in zijn geheel. Daarom is het belangrijk dat u uw zoektermen laat terugkeren in de koppen en tussenkoppen van uw pagina.

5. Tekstlengte: uw pagina mag best wat meer inhoud hebben

Een tekst van 300 tot 1.500 woorden of meer is een mooie lengte voor een pagina die u wilt optimaliseren voor zoekmachines en geeft u genoeg inhoud om de zoektermen op een natuurlijke manier door de tekst te spreiden.

Toegegeven: dat is best heel veel tekst en op internet is de aandacht van de lezer vluchtig. Te lange teksten kunnen zelfs afschrikken. Daarom vindt u hieronder een paar tips:

  • Zorg voor een ‘scanbare’ lay-out van de pagina. Verdeel de tekst onder in korte alinea’s van 6 tot 10 regels en maak goed gebruik van koppen en tussenkoppen.
  • Gebruik afbeeldingen om wat afwisseling in pagina aan te brengen.
  • Zet de belangrijkste informatie boven aan de pagina (het deel dat men al kan lezen zonder te scrollen).
  • Overweeg om onderwerpen die veel tekst nodig hebben te verdelen over meer pagina’s: plaats de belangrijkste informatie in een overzichtspagina en geef doorklikmogelijkheden voor lezers die het naadje van de kous willen weten.

6. Meld uw website aan bij andere pagina’s.

Vraag aan partners in uw netwerk (toeleveranciers, wederverkopers) of zij een link naar uw site willen opnemen.

Overweeg om binnen uw website een blog te starten: interessante blog-artikelen kunnen links op andere websites opleveren.

Reageer op andere blogs met een link naar uw eigen website (maar hou het wel relevant en ga niet ‘spammen’ op andermans blog).

Ziet u het zelf niet zitten?

Dit zijn nog maar 6 tips om beter gevonden te worden in Google. Er zijn nog talloze stappen die gezet kunnen worden om uw website te optimaliseren voor Google en andere zoekmachines. We begrijpen heel goed dat u hier zelf geen tijd voor heeft of dat u het niet ziet zitten.

Wilt u meer informatie? Of hier verder met ons over doorpraten? We staan u graag bij op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Support met TeamViewer

We willen u graag ondersteuning bieden. Dit kan gemakkelijk met Teamviewer. Hiervoor dient u TeamViewer op uw computer te installeren. Klik hier om te downloaden.

Adresgegevens

Commpro

Nijverheidsweg 6a

3381 LM Giessenburg