Meer klanten door een goede content strategie

Hoe zorg je ervoor dat klanten bij jouw bedrijf terecht komen, producten en diensten van jouw bedrijf afnemen en langdurig klant blijven? Welke factoren zijn van belang om de concurrentie een stap voor te blijven? Deze vragen gaan allemaal over de contentstrategie van jouw bedrijf. Een goede contentstrategie geeft antwoord op bovenstaande vragen.

Een contentstrategie begint ermee dat je kritisch naar je eigen bedrijf kijkt. Vraag jezelf een aantal zaken af: Wie ben je, of wie zijn jullie? Hoe communiceer je dit naar je klanten? Wat wil je bereiken als organisatie en hoe worden deze doelen bereikt? Wat zijn de succesfactoren en wat zijn de valkuilen?

Als bedrijf heb je een doelgroep. Heb je helder wie die doelgroep is? Dan is het belangrijk om helder te hebben wat je naar die doelgroep communiceert en waarom je dit communiceert. Stem jouw boodschap daarom zo duidelijk en specifiek mogelijk op deze doelgroep af. Wat houdt jouw bezoekers bezig en wat hebben zij nodig van jouw bedrijf? En zorg ervoor dat je weet waar je klanten zich bevinden, want waar zij zijn moet jij ook zijn.

Naast je website kan je ook diverse andere kanalen gebruiken om ervoor te zorgen dat je bedrijf onder de aandacht van de klant komt.  Succesvol worden met content? Stap een is een goed afgestemde website. Daarnaast zijn een nieuwsbrief, blog, mailings en sociale media belangrijk. Alles wat je zegt moet met elkaar samenhangen. Iedere uiting van je bedrijf moet passen bij de andere uitingen op de verschillende kanalen en platforms. Dit gaat dus verder dan alleen een goede tekst. Het gaat ook om vormgeving, uitstraling en de beleving die de klant bij jouw bedrijf krijgt.

In het verlengde hiervan is het vinden van de juiste toon van groot belang. Ken je je klanten, dan weet je hoe zij aangesproken wensen te worden.  Het is belangrijk dat je in elke uiting de juiste snaar raakt en consistent blijft in taalgebruik. Iedere bedrijf heeft zijn eigen cultuur en verwachtingen. Het is belangrijk dat je die verwachtingen kent en eraan tegemoet kunt komen.

Zorg ervoor dat je bedrijf niet stilvalt naar je doelgroep toe. Uit het oog is uit het hart, dus het is belangrijk dat je in beeld blijft. Om ervoor te zorgen dat je geen momenten mist kan een content kalender helpen bij het plannen en organiseren van je content. In deze content kalender staat wie welke content plaatst, op welke kanalen dat geplaatst wordt en in welke vorm deze content verschijnt. Het opstellen van een content kalender biedt houvast en overzicht; het zorgt ervoor dat er zowel binnen als buiten de organisatie een goed zicht is op de stijl en inhoud van je bedrijf. Je wordt op een prettige wijze voorspelbaar voor je doelgroep.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Dat kan niet de bedoeling zijn van je content strategie. Je content strategie is nooit af. Het proces van content management gaat continu door, want de content en de doelstellingen van je bedrijf veranderen. Technologie van websites en andere media veranderen, jouw organisatie verandert en ook je doelgroep verandert. Je contentstrategie moet periodiek worden bijgesteld.